hur det går till att föda i holland....

Jag vet inte hur dt kommer gå för mig... men jag kan berätta vad jag vet än så länge...

Det började med mitt grav test, då ringde jag till min doktor.. Här måste man ha en "egen" doktor och berättade att jag har ett positivt grav test.. Han sa till mig att ta kontakt med (de verloskundige praktijk NATAL) Det är som ett eget företag med bara gravida och det finns 7 stycken olika barnmorskor där. När jag ringde dit så vart sekreteraren så glad för min skull... Åh grattis vad kul sen vart hon tyst och sa eller? hahahah jag vart ju helt paff eftersom jag inte direkt var van vid tanken på att jag var gravid.. Sen fick jag en tid när jag var i vecka 11 för första kontrollen. Hon frågade mig om jag ville vara med i ngt som kallas mammor för mammor.. vilket innebär att jag har samlat kiss från vecka 7 till vecka 16... då gör dom medicin av hormonerna i kisset för andra mammor som har svårt att bli gravida.. varje fredag kom det en buss och hamtade upp mitt kiss som jag samlat hela veckan... Inget roligt kan jag lova... speciellt eftersom jag var tvungen att kissa så många gånger på natten.. man samlar enbart kisset som man kissar hemma så klart....
mitt första besök till barnmorskan vart jag tvungen att dricka två stora glas vatten innan jag åkte dit och sen blev det ultraljud... för att kolla om veckan stämde och om allt såg ut som det skulle..

Detta är litet,litet pyre... det vita på botten så att säga... Det var tufft vi såg att pyret simmade upp och ner i livmodern på mig.. då blev det verkligt...

Efter första gången så får man gå till sjukhuset för att ta blod och kontrollera det.
Sen går man dit och dom lyssnar på hjärtat och kollar mitt blodtryck var 4e vecka..
den 20e veckan har man ett ultraljud till..  detta får man göra på sjukhuset och på så fick vi en cd skiva med på varje foto som dom kollade om man säger så... min unge vägrade att visa ryggen.. hon/han låg o sov men näsan intryckt i moderkakan...de skakade på magen men hon/han vägrade att röra sig så de frågade om vi ville göra om det om en vecka eller så för då kan de kolla så att den inte har en öppen rygg.. självklart ville vi det.. men vi skulle till sverige på dop så det blev 2 veckor.. de sa till oss att ta med cd:n så fick vi mer kort med på den.. alla armar och ben sitter på rätt plats...

efter vecka 27 så går man på koll efter 3 veckor och sen efter vecka 33 efter 2 veckor och efter vecka 37 varje vecka..  Andre har varit med varenda gång det är kul tycker jag... han är så stolt...

i början så frågade dom om jag ville föda hemma eller på sjukhus... Gissa vad jag svarade...  sen bokade jag nåt som heter Kraamzorg. Kraam står för den första tiden med din lilla bebis. Vecka 30 kom det en dam hit och diskuterade hur jag ville föda och varför jag inte ville föda hemma och sånt och förklarade för mig vad barnsköterskan som kommer hit.... ja hem till mig vad hon gör. När jag ringer och har värkar så kommer barnmorskan hit hem till oss och kollar hur öppen jag är. när jag är ca 5 cm öppen då kan jag åka till sjukhuset... AJ !! barnmorskan är med mig till Zotellet som jag föder i där har jag ett eget hotellrum, med dusch, bad, toalett och säng... även en säng till Andre. Dit kommer även sköterskan Kraam sköterskan. Efter födslen så får jag duscha och ta det lite lugnt amma för första gången, och om allt har gått bra så  åker jag hem.  Min kompis fick sin dotter 13:44 och var hemma klockan 16 ungefär..   Då kommer alltså sköterskan med hem. Lägger mig i sängen och lär oss hur vi ska ta hand om vår lilla unge... Hon kommer hem till oss fårn klockan 8 på morgonen till klockan 5 i en hel vecka... tar hand om städning, tvättning och tar hand om ungen så att jag får sova ordentligt under dagtid.. och till dom som kommer på besök sätter hon te och kaffe åt... Jag behöver inte göra nåt.. hon fixar och hjälper mig att ta hand om mitt underliv, om jag blivit sydd eller så och visar hur jag måste tvätta mig och hjälper till med ammningen... visar hur man badar ungen.. allt som du kan tänka dig..

Jag tror att detta är riktigt bra.. man får lugn och ro från att va hemma i sin egen miljö men behöver inte tänka för mycket på att göra för mycket... Hon kommer att hålla koll på mig så att jag inte hoppar runt som en idiot.. hahaha

Så nu vet ni hur det går till här nere... Det är även därför som man måste ha vissa saker hemma så att de kan jobba ergonomiskt. Från vecka 37 kan jag hämta klossarna då ska jag ta kort på det...

och förresten jag var ju hos barnmorskan i tisdags och lillpysen har fixerat huvet.. ligger helt klart för start!!! Underbart!

kram!

Kommentarer
Postat av: Madde

Vad spännande det är att läsa om allt, det är ju kanon att du bloggar gumman!!!

Låter som riktig lyx att ha sån hjälp första veckan efter förlossningen! =)

2009-03-05 @ 16:04:12
URL: http://metrobloggen.se/goforgold
Postat av: Lotta

Herregud, varför har inte jag fått barn i Holland! Låter som rena drömmen!

I Sverige (läs Värmland) får du knappt vara kvar på patienthotellet, och nån personal till hjälp finns knappt :O(

Njut av den tiden och all hjälp!

Gött att det har fixerat sig, då är den redo :O) Lycka till!

2009-03-05 @ 19:20:06
URL: http://pillargontanten.blogspot.com
Postat av: Jess

Det låter ju helt otroligt.

När jag läste i Vi föräldrar (tidning, kolla hemsida för svenska info ;) )om att föda i ,visserligen, Belgien så stod det inget om att det var så positivt, de nämnde det du skrev men var ändå på ett neg sätt och det handlade mest om krånglet med pappersarbetet runt födseln. Därför var jag lite frågande till förlossning hos er men det du beskriver är ju hur bra som helst, jag kommer till dig nästa gång!!! Skulle nog tom kunna tänka mig föda hemma där, om det ser rätt ut vill säga, tror man e mer avslappnad då. Känns ju mkt tryggare än jag hade föreställt mig.

Nu måste du blogga tätt framöver så jag vet precis vad som händer. Va så roligt att prata med dig igår, saknar dig som tusan.

pussar och kramar

2009-03-05 @ 23:52:12
URL: http://jajman.blogg.se/
Postat av: Annika

men Belgien är INTE samma som Holland.. halva landet pratar ju franska!!! inte konstigt att det är negativt..haha

Jag vågar inte föda hemma!! man får ett privat hotellrum nära till all hjälp.. inga doktorer..bara dina egna barnmorskor..men OM det skulle bli nåt så drar dom ner sängen till gynecolog och dylikt och då hinner det inte gå så lång tid innan man får hjälp.. skäont att ha lugnat ner dig lite då J.. haha

2009-03-09 @ 15:41:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0